Europaturné del 2: Freiburg

Referatet fra årets sommerferie fortsetter. Les første del her.

Det er alltid skummelt når man har høye forventninger, for sjansen for å bli skuffa øker ofte proporsjonalt. Freiburg var kanskje den byen vi samlet sett hadde størst drømmer om - noe som kanskje høres absurd ut for den jevne mannen i gata. Men mellom oss er jo Asle og jeg både miljøpartist og fornybar nerd, og når man da vet at Freiburg har satset intensivt på å bli både grønnere og mer fornybar så sier det seg selv at nerdene gleder seg. Legg på en vakker gamleby og lokal vinproduksjon, så er det vel egentlig klart for de fleste at vi bare kunne tatt hele ferien her..

Vi ankom Freiburg relativt seint etter en jærskla lang togtur, så vi så igrunn ingenting annet enn jernbanestasjonen og hotellet vårt den kvelden. For enkelhetsskyld har vi nemlig prioritert å bo nær stasjonen de fleste steder for å slippe å drasse så masse på bagasjen. Hvordan opprettholde ro og balanse i forholdet osv osv..

Men så var det morgen, og tid for å utforske Freiburg! Vi handla med oss frokost på et bakeri på stasjonen og fant en liten vingård på vei inn i gamlebyen hvor det passet helt utmerket å nyte denne..

Jeg ønsker meg vindrueranker på dette nivået i hagen når jeg blir stor!

Nyfôra og fine var vi klar for mer sightseeing og la i vei inn i gamlebyen. Og det var så fint! Jeg mistenker at det ikke skal være fysisk mulig å forelske seg i en by, men vi er nær altså! Det var bare så utrolig mye personlighet og sjarm i gamle vegger, trange gater, søte regnvannkanaler, grønne planter.. Jeg kunne bodd her!

Gjett om "noen" var skuffa da hun ble fortalt at hun var for gammel til å kjøpe sånn båt! Hva er egentlig vitsen med å bli voksen når man aldri får lov til å gjøre det som er gøy??

Etter å ha rusla i trange gater i lengre tid, hadde vi tenkt å få oss en religiøs opplevelse. Viste seg dog dessverre at katedralen var stengt for øyeblikket.. Vi ble derfor nødt til å tenke kreativt og gikk for det nest beste; Øl på torget! Klokeste beslutningen vi tok den dagen antagelig, for i det vi satte oss ned og hadde bestilt øl så åpnet himmelen seg. Oh well - vi satt under en diger parasoll vi, så det fikk nå bare regne.. Og dermed var vi tilbake i ledelsen igjen; Været - Asle og Line: 1 - 2!

Asle var mildt entusiastik for øl - enda han fikk en bitteliten en..
Når regnværet roa seg litt, flikka vi ut den paraplyen vi hadde savnet i Kiel og bega oss ut på tur igjen. FrysepinneLine syntes dog det var kjølig nok, så første stopp ble H&M hvor det ble anskaffet kardigan og en ekstra paraply. Ingen grunn til å verken fryse eller å være overdrevent paraply-forelska!

Etter litt lunsj tok vi turen tilbake til hotellet for å bytte rom - det hadde var overbooka natta før, så vi var lovt å få det rommet vi egentlig skulle ha dagen etter. Det fikk vi også, så da var alt greit. I det vi kom inn på hotellet åpnet forsåvidt også himmelen seg igjen, så da tok vi en øl, så på været og konkluderte med at jammen var det ikke; Været - Asle og Line; 1 - 3! Tror jammen været er i ferd med å miste treffsikkerheten sin!

Det regna en god stund, men når det da ga seg ble det både sol og varmt - herlig! Vi feiret dette væromslaget med å begi oss "dypt" inn i Schwarzwald. Oversatt; Vi tok Schlossbergbahn!

Etter denne kraftanstrengelsen syntes vi selvsagt at vi hadde fortjent litt lokal hvitvin - og er det en ting som kan anbefales så er det lokal riesling og denne utsikten i sol altså!

Yours truely var kanskje mildt entusiastisk... Men det skal sies at det var en annen en som speidet etter Mats Møller Dæhli gjennom hele oppholdet.. Han har derfor begrenset mobberett!

Det begynte etterhvert å nærme seg middagstid, og ettersom restauranten her oppe var reservert til et lukket selskap, var det bare å komme seg ned til byen igjen. Ikke at det var så langt - vi brukte kanskje ti minutter på å rusle ned igjen, og da stoppet vi både for å se på minigolfbanen (Asles favorittidrett etter fotball) og for å passe oss for utforsyklister.

Ettersom vi var i Tyskland hadde vi bestemt oss for at vi skulle gå å spise skikkelig tysk mat, og dura inn på stedet vi hadde sett oss ut som hadde fått kjempekritikk på TripAdvisor (denne turens Gud). Men jammen var det ikke utleid til lukket selskap her også. Oh well! Her var det bare å søke videre - og dette brakte oss til et mikrobryggeri som serverte både svineknoker med surkål og "hjemmebrygg". Meget bra!

Dagen etter hadde vi bestemt oss for å besøke Vauban - Freiburgs mest bærekraftige bydel. Hele bydelen er bygget opp med fokus på korte avstander, gode kollektivtilbud, lavt energiforbruk, sykkel og veinett, utslippsbegrensninger og lokal tilknytning. Kjempespennende!! Bydelen har flere ganger blitt trukket frem som verdens mest vellykkede eksempel på bærekraftig byutvikling og bærekraftig utban livsstil. Som de nerdene vi er, var det mildt sagt god stemning på trikken på vei utover..

Artig for unga at Astrid Lindgren hadde fått sin egen gate!

Vi ruslet egentlig mest rundt på måfå, leste på det som fantes av informasjon og nøyt å være i en bydel hvor det er meninga at du skal gå å virre! 70 % av husstandene i Vauban lever uten bil - og har du bil må du parkere på utsiden av bydelen i store parkeringshus. Helt genialt! Med bilen ute av fokus har man også kunnet fokusere på smalere veier, kriker og kroker, snarveier.. Her kunne jeg også gjerne bodd! Og det mente jeg allerede før vi hadde tatt denne veien...

Lokalproduksjon av økologisk vin!

Vi hadde et strålende opphold i Vauban - og toppet opplevelsen med vegetarianerlunsj "i Syden" (restauranten het Süden). God inspirasjon til nye meatless-måltider til høsten!

Etter Vauban-besøket bestemte vi oss for å sjekke ut musikkfestivalen det hadde vært skrevet så mye om over alt. Denne ble arrangert ved inngangen til en naturpark hvor de hadde en rekke dyr fra rundt omkring i verden, og TripAdvisor mente bestemt at dette var noe vi burde besøke. Så vi la i vei. Først med en laaang trikketur og så til fots langs jorder og våtmark...

Når vi endelig kom frem var det dog lett verdt reiseveien!

Vi startet selvsagt opplevelsen med lokalprodusert, økologisk is! Nam! Så kikket vi på festivalprogrammet, konkluderte med at det enda var lenge til de bandene vi aldri hadde hørt om før skulle på scenen og bestemte oss for å rusle en tur i naturparken - som naturlignok var like gratis å komme inn i som festivalen. Tyskland ass!

Naturparken var egentlig veldig fin til dyrepark å være. Det var få dyr på store områder, og de hadde gode muligheter til å holde seg langt unna idiotisk publikum om de ville det. Fint!

Som bildene viser var det mildt sagt utrygt en periode, men det ble aldri noe særlig ut av det. Flink værmongo!

Tilbake på festivalområdet hadde det begynt å komme folk (jeg aner ikke hvorfor ingen av oss har tatt skikkelig bilde av dette) og det begynte å være musikk i flere av teltene. Vi som er vant med norske festivaler synes jo at det var svært fasinerende at alt - med unntak av hovedattraksjonen i det største teltet, var gratis. For et fantastisk tiltak! Det gjorde jo selvsagt at det var masse sponsorer som hadde stands rundt omkring, men da kunne vi jo blant annet øve på vår energitysk gjennom spørsmål som egentlig var rettet mot barn. Ca perfekt nivå for oss med glemt skoletysk!

Hele festivalområdet var også fullt av diverse matprodusenter som solgte masse deilig mat og øl. Vi trang knapt å se på hverandre for å beslutte at dagens middag skulle tas her! Og gjett om yours truly var happy da hun, etter mange dager med gnåling, endelig fikk øl og pretzel! :D

Vi kosa oss veldig på tysk festival - og jeg håper at både Tahiti og jazzen kopierer konseptet med skikkelige plastglass og pant på disse til neste år. Helt genialt! Og langt mindre sølete enn hull i bunnen av glasset sånn som jazzen liker..

Vi avsluttet Freiburg-eventyret på festival (eller, vi dro jo hjem til hotellet da), men bare for denne gang håper vi. Kaja drømmer om utveksling hit - og vi drømmer om å komme på besøk sånn at vi kan oppleve mer av denne spennende lille byen!

Ellers ser jeg i kommentarfeltet at fortelleren fra Brødrene Dal har dukket opp, og jeg tror at alle spørsmålene er besvart. Med unntak av mongoselfiene.. for er det slutt på mongoselfier bare fordi det kommer et innlegg uten? Bli med oss til Basel for å finne svaret på dette!