Ferie i tre deler: Barcelona

Les de to foregående delene her: Paris / Perpignan

OK... siste innlegg ut i denne utstrekte triologien! Selve hovedmålet med denne fine lille ferien, var Barcelona. Hvorfor akkurat Barcelona? Fordi vi endelig skulle gifte bort Kjersti til Stian! Eller, som Torill sa det så fint, få Stian offisielt inkludert i familien :-)

Asle og jeg ankom Barcelona etter en liten togtur på snaue halvannen time (kortere enn Gardermoen - Kongsberg der altså), stupte ned i et overopphetet undergrunnssystem, dukket opp at ved La Ramblas (eller ramlegata som det her hos aPoint), og fant veien til leiligheten. Denne var det intet å si på - ren, pen og helt klar for seriøs sekstimetertrening dersom noen skulle få behov for det. Det fikk vi altså ikke - behov for finfrøkner derimot, det hadde vi. Og ikke lenge etter hadde vi lokalisert finfrøken nummer 1; Live.

Sammen med Live vimset vi rett ned på den koseligste av nærbarene våre (det var flere innenfor et Line-steinkast), og slo oss på ølla. Live og Asle hadde jo litt bonding å påbegynne, så da Torill meldte sin ankomst dura jeg avsted for å finne henne mens dissa to utveksla skrekkhistorier om Line (eller no). Med Torill fant jeg også Katrine, Tor Helge, Jan Åge og lille Sandra - og vi fikk losa dem i deres leilighet, før Torill og jeg joina i baren.

Vi hadde en såå koselig kveld, med mye god øl og mange interessante samtaleemner. Men man kan ikke drikke bort summarnatta, for dagen etterpå var det jo kjempeprogram. I alle fall for Aslemann - han skulle nemlig i sitt livs første utdrikningslag. Til Stian. Som han ikke hadde møtt før. Heldigvis ble dette stor suksess, og jeg oppsummerer begivenheten slik:

Selfiekongen ass <3

Vi jentene, som ikke trang å stresse med utdrikning da dette var blitt skikkelig gjort i New York i mai (OG på Kongsberg i juni), pakket sekker og vesker, og la i vei mot bystranda. Der nede levde vi et ikke heeelt kritisk liv med drinker, sol, lesestoff, utsikt og akkurat nok vind til at vi slapp å bli for svette. Helt perfekt!

Etter noen timer i sola, ruslet vi hjemover på jakt etter tapas til sen lunsj og drinker til vors i leiligheten. Tapas fant vi i verdens søteste bakgård, og jeg sparker meg selv for at jeg ikke tok noen bilder her.. Forhåpentligvis gjorde Live eller Torill det, så er vi heldige kan det komme en oppdatering en gang i fremtiden. (Girls: Hook me up, please!)

På vei hjem fant vi både vin, sangria og plastkrus, og dermed var alt duket for vors i sekstimetersleiligheten for alle jentene - så koselig! Herfra gikk turen til Can Majo nede ved stranda, hvor vi spiste deilig sjømat, drakk alt for mye vin og generelt kosa oss verre, før vi dro bort på en klubb full av bankers i dress og kosa oss enda mer. Perfekt girls night!

Vi avsluttet kvelden med å splitte oss opp, jakte på leilighetsnøkkel, vekke brudgommen, finne igjen Asle, spise opp alt som fantes av mat i leiligheten og så late som om vi sov når Live og Astrid kom durende inn for seint til nattmat. Sorry girls!

Dagen etter var det noen som var liiiiitt slitne... så vi gikk på stranda for å forsøke å brune bort selvmedlidenheten fra gårsdagens utdrikningslag...

Det gikk så der... men han ble ikke så verst blid når han fikk burger på en strandbar til lunsj, så vi kom oss nå over denne kneika også!

Da kvelden kom, og vi hadde funnet igjen jentene, var det tid for fellestapas med hele røkla - både små og store. På tross av forsøk på å ødelegge stemningen med å servere blekksprut (kan nå melde at jeg har smakt, og kan dermed bekrefte at det ikke bare ser ut som - det smaker også viskelær), var det en utrolig koselig kveld med masse god mat!

Etter mat, ruslet vi på en takterrasse og tok en drink. Asle og jeg hadde gått forbi der tidligere på dagen, og syntes det så så koselig ut oppå der. Og det var det. Svært trivelig kveld! Men så skjedde det som ofte skjer.. bare bråkeleiligheten var igjen... så da rusla vi på bar i nabogata vi da..

Og så var det endelig fredag! Dagen vi hadde ventet på så lenge! Dagen da unge frøken Salvesen skulle bli vakre fru Salvesen Gjøsund. Ah, romantikk dere!

Men først; markedsvimsing!

Asle og jeg var ute og nøt finværet i noen timer, med frokost i på en universitetskafé, markedsrusling, kikking i smågatene, forsøk på å shoppe til Asle (oh lord!) og litt ordning av praktiske ting som hårnåler, steps og blomster til håret. Og så var det omkledningstid!

Asle syntes det ble vel mye styr med fire jenter som dura rundt i alle retninger med håndklær og kjoler og sminke og smykker og styr, så han gikk og tok seg en pils mens vi styra på. Han fikk jo nok av tid til å ta på dressen - for vi hadde en date med bruden, og dro avgårde dit med alt pikkpakket vårt for å ordne hår, drikke sprudlevin og generelt bare være ekstatiske.

Someone's getting married! :D

Etter at Katrine hadde prettyfied bruden, og alle hadde fått blomster i håret, satte vi avsted mot kirken. Hotellet hadde gjort et tappert forsøk på å booke taxier, men det dreit taxifolket i.. resultat; Lange kjoler og dresser vaset rundt i gata og praia biler. Det løste seg heldigvis greit. I alle fall om du ser bort i fra at taxisjåføren med tyngst fot på gasspedalen var brudefølgets.. De skulle jo bruke lang tid.. og måtte dermed ta seg ei øl på hjørnet. Fnis!

Og så var det dags! Kjersti har sendt oss noen bilder fra den überdyktige fotografen de leide inn, så jeg viser noen glimt (men ingen som er takkkortmateriale!)

Det var en helt fantastisk vielse - brudgommens mor hadde drevet kulissesniking og booket en solist i gave til brudeparet.. og han var så flink! Det var vellykket det, Wenche!

Etter vielsen var det tid for fotografering i klosterhagen (klosterkirke må vite), og fab'ene hadde selvsagt med sprudlevin til alle mann. Presten inkludert!

Da alle var veldokumentert, byttet Kjersti til partyskoa og tok med seg sin nye mann på tokt med fotografen. Vi andre? Nei... Du veit...

Vi hadde en overraskelse vi skulle rigge, og tok oss samtidig friheten til å kjøle oss ned i leiligheten ved hjelp av vifter, øl og cava. Livet på bryllupsfest er hardt altså!

Men man kan ikke ligge på senga hele kvelden, og ganske snart var vi på plass på hotellets takterrasse hvor det ble servert nydelig tapas, gode samtaleemner og pysjkledde Ameliaklemmer. Stor stas! Hit kom også et ferdigfotografert brudepar, og snart var vi godt plassert i festsalen for deilig treretters, taler, bildeshow, skravlings og generelt god stemning.

Akkurat passe blurry.. og akkurat passe "det eneste bildet jeg tok under middagen"

Vi avsluttet hotelloppholdet med partyparty på takterrassen, seriøs brudebukettkasting (skal legge inn noen bilder her om jeg får kloa i dem, for jeg tror det er noen blinkskudd av blant annet undertegnede) og litt hvile i foajeen..

Kvelden ble selvsagt avsluttet med nachspiel i sekstimetersleiligheten, og var ikke over før brudeparet hadde takket for seg og Live hadde kastet brudebuketten over skuldra og rett i søpla. Den perfekte avslutningen på en rett så trevlig dag!

Og dermed nærmet det seg slutten på ferien for denne gang. Lørdagen tilbragte vi i stor grad utflatet på stranda, før vi fikk for oss at vi skulle sightse litt, og hoppet på en hop on/hop off-buss. Tross alt greit å se litt mer enn strekningen leiligheten - La Ramblas - El Barri Gotic - stranda.. I alle fall for de av oss som holdt øynene oppe!

Da vi kom opp på den olympiske høyden, fant vi ut at det hadde vært perfekt med ei øl og litt utsikt, og hoppet av bussen. Og hva fant vi tvers over veien for busstoppet? Random vannpolo-turnering med ølservering. Hører jeg et "heeeyo"?! Det er vel ikke nødvendig å forklare videre forløp her...

Ølen var god, selskapet var strålende, vannpolo er fasinerende, og det var næggukke noe å si på utsikta heller!

Vi avsluttet lørdagskvelden med å "spise oss hjemover" -eller tapashopping om du vil. Meget vellykket avslutning på en finfin dag!

Søndagen var svært lite innholdsrik, og bestod i all hovedsak av flyplasser og transport, før den ble avsluttet på dette viset...

... og snipp, snapp, snute, så var ferien i tre deler ute.. Men vi sitter igjen med flotte opplevelser, gode minner med fine folk, og et flunkende nytt ektepar. Og ca tusen sånne bilder som dette, tatt på vei til nach natt til lørdagen...

Det står ikke på innsatsen i alle fall! Bonusoppgave: Hvilke to bilder er det størst forandring i?

Takk for at vi fikk delta høylytt på deres store dag, fine Kjersti og Stian! Takk for turen, godjentene (og guttene) min! Og kjære, fine Asle; Takk for at du ble med i bryllup og var med på å utbrodere denne invitasjonen til en heidundrandes ferie - jeg gleder meg allerede til neste tur!