Ferie i tre deler: Paris

En av spesialitetene her i LLV er den evige forsinkelsen som gjør at man kan oppleve en god ting minst to ganger. Det har i alle fall ingen ting med bloggvegring å gjøre, men det kan være et snev av strikkeprioriteringer på plass. Men nå er det (bank i bordet) ingen terminstrikkeplaner, så nå skal det bli blogg!

I midten av juni tok Asle og jeg oss som kjent en liten ferietur. På denne reisen besøkte vi tre steder, og ettersom sjonkel får panikk når jeg skriver for langt, tenkte jeg at dette skulle bli tre flotte innlegg. Så vi gjør som vi pleier, og begynner på begynnelsen; Paris!

Reisen til Paris gikk relativt smertefritt; Fly KSU-OSL, burger på OLearys, fly OSL-CDG, tog til Paris Gare de Nord, metro til Moulin Rouge. Her var det bare noen små meter opp en liten bakke, og dermed var vi på plass i leiligheten Airbnb hadde fiksa for oss. Finfin liten plass, og veldig trivelig vert som hadde masse tips om hva vi burde se, gjøre og, ikke minst, spise, i nærområdet. Slikt kan vi like! Vi satte i grunn bare fra oss bagasjen, dumpet dødvekta fra veska og la i vei - for er man i Paris en torsdagskveld er det jo ingen grunn til å sitte inne å sture. Man kan jo for eksempel spise crepes og drikke vin!

Asle var så gira at han måtte shake it off ;-)

Fredag var den o store sightseeing-dagen! Vi startet dagen med en tur i Notre Dame, avfeide et besøk i tårnet ut ifra kjempekøen, og ruslet videre langs Seinen på måfå. Her kom vi over det stedet hvor hengelås-galskapen startet, og måtte selvsagt se litt på dette fenomenet. Flaks! Rett nedenfor startet det nemlig et elvecrusie - og det var jo drømmen! «Dessverre» var det litt tid til avgang, så vi så oss helt nødt til å slå oss ned på en fortausrestaurant for litt ost og vin først...

Men så ble det endelig tid for elvecruise! Eller boozecruise som vi gjorde det til etter å ha oppdaget at det var fritt frem med alle slags varer fra kiosken om bord. Fnisbart! Elvecruiset var uansett en kjempeopplevelse ? bra og ivrig guide, fint vær, godt selskap og masse spennende å se langs elvebredden. Og hvem kan si nei til en selfiemulighet med Eiffeltårnet?

Etter endt cruise, gjenopptok vi ruslingen, selv om den riktignok startet med en miniatyrhvil i parken utenfor Louvre og is i Jardin des Tuileries. Men så gjenopptok vi tempoet og vaset langs Seinen igjen. Her fant vi blant annet en kjempesøt liten flytende park, et festivalområde under oppbygging og masse halvkledde menn som trente. Gjett hvem som satte størst pris på sistnevnte! . Det er dog begrenset hvor lenge man kan gå å vimse uten å ta seg en pust i bakken, så vi ruslet forbi Eiffeltårnet og satte oss på en fortauskafé like i nærheten. Det er lite som slår det å ta en pils og se på alle de rare folka som går forbi!

Asle er kunst.

Mens vi satt her og kosa oss, begynte vi å snakke om Eiffeltårnet og hvor høyt det egentlig var. Jeg mente bestemt at det umulig kunne være så mange trinn til toppen, mens Asle (som veit hvor mye jeg klager når jeg går for bratt oppover) ikke akkurat hadde steintrua på det prosjektet der. Heldigvis er jo alltid Gud med oss på tur (Lonely Planet ja - fikk ingen oppvåkning i Notre Dame), og kunne fortelle oss følgende; Eiffeltårnet er 324 meter høyt, og fra bakkenivå til andre nivå er det 704 trappetrinn. Da er du 115 meter over bakken. Skal man opp til tredje nivå, må man ta heisen fra andre. Vi bestemte oss for å rusle bort å kikke - og selvsagt var det nesten ikke kø om vi tok trappa.. And so we did!

Dagens oppgave; Diskuter hvem som var mest gira. Konklusjoner skrives i kommentarfeltet. Kommentarer rundt hvem som tar flest selfies kan også inkluderes :P

Og det var svært overkommelig. Jeg tror ikke jeg klaga en gang - det var jo så gøy at de hadde skrevet tall på trappetrinnene slik at man kunne kontrollere med tellinga si. (Jeg begynte selvsagt å telle før jeg oppdaget det, og ble svært positivt overraska.) Det fine er jo at når man begynner å bli mør i låra, så er man på nivå en og kan kikke seg litt rundt mens mørheten legger seg. Og så er det bare å gønne på oppover for å sikre skikkelig høydeskrekk. Det gikk dog overraskende bra! Men jeg var ikke ute å dansa på pleksiglasset foråsidetsånn!

Det er mulig å hoppe på heisen til toppen herfra, men vi fant ut at mat begynte å bli langt viktigere, og var ikke såå gira på turistifisert, Eiffeltårnprisa mat - så da rusla vi likeså godt ned igjen. Vel nede åpent vi TripAdvisor-appen, og fant ut at like i nærheten lå den restauranten som blir ranket som nr 58 av Paris 13 320 restauranter. Verdt et forsøk! Og jammen hadde dem ikke bord på fortauet med utsikt til Eiffeltårnet til oss.. Og maten? OMG! Kjøttet var så mørt at det kollapset om du kikket hardt på det. Helt fantastisk! Om dere er i nærheten, burde dere absolutt besøke Au Bon Accueil!

Vi avsluttet kvelden ikke så lenge etter middag, og avrundet dagen med litt MDG-fjas og litt øl på hjemmebane. Meget bra dag!

Lørdag startet vi med fortauskaféfrokost og nypresset juice. Lykke! Vi bodde i Montmartre-området, og bestemte oss for å sjekke ut LPs foreslåtte gåtur i området som skulle avslutte på torget i turistbobla. Som sagt så gjort. Denne turen tok oss forbi vindmølla, Van Goghs tidligere hjem, masse flott arkitektur og, ikke minst, en vingård. Flott!

Så kom vi opp i hovedgatene på Montmartre, og hva passa vel da bedre enn en liten øl og litt beundring av hippikunstnere og kunsten deres?

Ettersom ingen av oss hadde vært i Sacre Coeur før, ble dette neste stopp. Denne kirken var fantastisk flott! Utsikten er det få som kan måle seg med, men også innsiden var helt formidabel. Notre Dame kan rett og slett ta seg ei bolle!

Vi brukte litt tid på å fjase utenfor Sacre Coeur samt på å beundre selfie-evnen til det asiatiske paret som satt rett foran oss i parken, før vi fant ut at det var på tide med litt fast føde igjen. Denne gangen hadde vi ikke like flaks med TripAdvisor-appen, for restauranten vi ville prøve oss på hadde rett og slett steng.. en lørdag.. i juni... i lunsjtida.. Vi antar det er noe gærent med dem! Jaja.. Ikke så langt ned i gata fant vi et lite brasseri som serverte oss deilige urte- og hvitløksmarinerte blåskjell. Helt perfekt! Jeg fikk også være vitne til Asles blåskjell-selfie-episode, og har vel ikke ledd så godt siden første gang jeg så Music and Lyrics-åpningen. Priceless!

Når jeg hadde kommet til hektene igjen, og i tillegg hadde fått drukket opp min personlige lille vinkaraffel (:D), tok vi oss turen ned til Latinerkvartalet. Her var det mye rart å se på, og vi kjøpte fantastisk god is. Også fikk jeg klappa på det eselet jeg klappa på de jeg var i Paris med jentene. Lykke! Også her ble det tid til en øl - selvsagt, og mens vi nøyt sol og godt selskap kikket vi på nærområdet og lurte på hvorfor vi ikke har baker, slakter, vinutsalg og osteforretning liggende på rekke og rad i Kristiansund. Jeg ser muligheter for utvikling av sentrum her!

Vi fant ut at ettersom det var lørdag, skulle vi skeie ut og kle oss om til middag. Vi reserverte derfor bord i nabolaget (TripAdvisor igjen vettu!), svingte hjemom leiligheten og dura ut igjen. Også denne dagen spiste vi ute på fortauet hos en kelner som dreiv restaurant i hele gata - han serverte, skravla, bar border, flørta med gjestene, inviterte forbipasserende inn og sto på for konge (president) og fedreland. Når det kom et brudefølge forbi, og bruden skifta av seg brudekjolen på toalettet, da var gateunderholdninga komplett for vår del! Skal sies at maten var knallgod her også, så vi kan også anbefale La Cave Gourmande. Vi tok dessverre ingen bilder av galskapen, men det var rett trevligt om jeg får si det selv. Vi avsluttet kvelden med noen drinker litt lenger ned i gata.

Og så var Pariseventyret over. Søndag duret vi avgårde til Gare de Lyon hvor vi spiste frokost, sang nede på stasjonen og så hoppet på toget til Perpignan.. Men det blir neste innlegg!