Ferie i tre deler: Paris

En av spesialitetene her i LLV er den evige forsinkelsen som gjr at man kan oppleve en god ting minst to ganger. Det har i alle fall ingen ting med bloggvegring gjre, men det kan vre et snev av strikkeprioriteringer p plass. Men n er det (bank i bordet) ingen terminstrikkeplaner, s n skal det bli blogg!

I midten av juni tok Asle og jeg oss som kjent en liten ferietur. P denne reisen beskte vi tre steder, og ettersom sjonkel fr panikk nr jeg skriver for langt, tenkte jeg at dette skulle bli tre flotte innlegg. S vi gjr som vi pleier, og begynner p begynnelsen; Paris!

Reisen til Paris gikk relativt smertefritt; Fly KSU-OSL, burger p OLearys, fly OSL-CDG, tog til Paris Gare de Nord, metro til Moulin Rouge. Her var det bare noen sm meter opp en liten bakke, og dermed var vi p plass i leiligheten Airbnb hadde fiksa for oss. Finfin liten plass, og veldig trivelig vert som hadde masse tips om hva vi burde se, gjre og, ikke minst, spise, i nromrdet. Slikt kan vi like! Vi satte i grunn bare fra oss bagasjen, dumpet ddvekta fra veska og la i vei - for er man i Paris en torsdagskveld er det jo ingen grunn til sitte inne sture. Man kan jo for eksempel spise crepes og drikke vin!

Asle var s gira at han mtte shake it off ;-)

Fredag var den o store sightseeing-dagen! Vi startet dagen med en tur i Notre Dame, avfeide et besk i trnet ut ifra kjempeken, og ruslet videre langs Seinen p mf. Her kom vi over det stedet hvor hengels-galskapen startet, og mtte selvsagt se litt p dette fenomenet. Flaks! Rett nedenfor startet det nemlig et elvecrusie - og det var jo drmmen! Dessverre var det litt tid til avgang, s vi s oss helt ndt til sl oss ned p en fortausrestaurant for litt ost og vin frst...

Men s ble det endelig tid for elvecruise! Eller boozecruise som vi gjorde det til etter ha oppdaget at det var fritt frem med alle slags varer fra kiosken om bord. Fnisbart! Elvecruiset var uansett en kjempeopplevelse ? bra og ivrig guide, fint vr, godt selskap og masse spennende se langs elvebredden. Og hvem kan si nei til en selfiemulighet med Eiffeltrnet?

Etter endt cruise, gjenopptok vi ruslingen, selv om den riktignok startet med en miniatyrhvil i parken utenfor Louvre og is i Jardin des Tuileries. Men s gjenopptok vi tempoet og vaset langs Seinen igjen. Her fant vi blant annet en kjempest liten flytende park, et festivalomrde under oppbygging og masse halvkledde menn som trente. Gjett hvem som satte strst pris p sistnevnte! . Det er dog begrenset hvor lenge man kan g vimse uten ta seg en pust i bakken, s vi ruslet forbi Eiffeltrnet og satte oss p en fortauskaf like i nrheten. Det er lite som slr det ta en pils og se p alle de rare folka som gr forbi!

Asle er kunst.

Mens vi satt her og kosa oss, begynte vi snakke om Eiffeltrnet og hvor hyt det egentlig var. Jeg mente bestemt at det umulig kunne vre s mange trinn til toppen, mens Asle (som veit hvor mye jeg klager nr jeg gr for bratt oppover) ikke akkurat hadde steintrua p det prosjektet der. Heldigvis er jo alltid Gud med oss p tur (Lonely Planet ja - fikk ingen oppvkning i Notre Dame), og kunne fortelle oss flgende; Eiffeltrnet er 324 meter hyt, og fra bakkeniv til andre niv er det 704 trappetrinn. Da er du 115 meter over bakken. Skal man opp til tredje niv, m man ta heisen fra andre. Vi bestemte oss for rusle bort kikke - og selvsagt var det nesten ikke k om vi tok trappa.. And so we did!

Dagens oppgave; Diskuter hvem som var mest gira. Konklusjoner skrives i kommentarfeltet. Kommentarer rundt hvem som tar flest selfies kan ogs inkluderes :P

Og det var svrt overkommelig. Jeg tror ikke jeg klaga en gang - det var jo s gy at de hadde skrevet tall p trappetrinnene slik at man kunne kontrollere med tellinga si. (Jeg begynte selvsagt telle fr jeg oppdaget det, og ble svrt positivt overraska.) Det fine er jo at nr man begynner bli mr i lra, s er man p niv en og kan kikke seg litt rundt mens mrheten legger seg. Og s er det bare gnne p oppover for sikre skikkelig hydeskrekk. Det gikk dog overraskende bra! Men jeg var ikke ute dansa p pleksiglasset forsidetsnn!

Det er mulig hoppe p heisen til toppen herfra, men vi fant ut at mat begynte bli langt viktigere, og var ikke s gira p turistifisert, Eiffeltrnprisa mat - s da rusla vi likes godt ned igjen. Vel nede pent vi TripAdvisor-appen, og fant ut at like i nrheten l den restauranten som blir ranket som nr 58 av Paris 13320 restauranter. Verdt et forsk! Og jammen hadde dem ikke bord p fortauet med utsikt til Eiffeltrnet til oss.. Og maten? OMG! Kjttet var s mrt at det kollapset om du kikket hardt p det. Helt fantastisk! Om dere er i nrheten, burde dere absolutt beske Au Bon Accueil!

Vi avsluttet kvelden ikke s lenge etter middag, og avrundet dagen med litt MDG-fjas og litt l p hjemmebane. Meget bra dag!

Lrdag startet vi med fortauskaffrokost og nypresset juice. Lykke! Vi bodde i Montmartre-omrdet, og bestemte oss for sjekke ut LPs foresltte gtur i omrdet som skulle avslutte p torget i turistbobla. Som sagt s gjort. Denne turen tok oss forbi vindmlla, Van Goghs tidligere hjem, masse flott arkitektur og, ikke minst, en vingrd. Flott!

S kom vi opp i hovedgatene p Montmartre, og hva passa vel da bedre enn en liten l og litt beundring av hippikunstnere og kunsten deres?

Ettersom ingen av oss hadde vrt i Sacre Coeur fr, ble dette neste stopp. Denne kirken var fantastisk flott! Utsikten er det f som kan mle seg med, men ogs innsiden var helt formidabel. Notre Dame kan rett og slett ta seg ei bolle!

Vi brukte litt tid p fjase utenfor Sacre Coeur samt p beundre selfie-evnen til det asiatiske paret som satt rett foran oss i parken, fr vi fant ut at det var p tide med litt fast fde igjen. Denne gangen hadde vi ikke like flaks med TripAdvisor-appen, for restauranten vi ville prve oss p hadde rett og slett steng.. en lrdag.. i juni... i lunsjtida.. Vi antar det er noe grent med dem! Jaja.. Ikke s langt ned i gata fant vi et lite brasseri som serverte oss deilige urte- og hvitlksmarinerte blskjell. Helt perfekt! Jeg fikk ogs vre vitne til Asles blskjell-selfie-episode, og har vel ikke ledd s godt siden frste gang jeg s Music and Lyrics-pningen. Priceless!

Nr jeg hadde kommet til hektene igjen, og i tillegg hadde ftt drukket opp min personlige lille vinkaraffel (:D), tok vi oss turen ned til Latinerkvartalet. Her var det mye rart se p, og vi kjpte fantastisk god is. Ogs fikk jeg klappa p det eselet jeg klappa p de jeg var i Paris med jentene. Lykke! Ogs her ble det tid til en l - selvsagt, og mens vi nyt sol og godt selskap kikket vi p nromrdet og lurte p hvorfor vi ikke har baker, slakter, vinutsalg og osteforretning liggende p rekke og rad i Kristiansund. Jeg ser muligheter for utvikling av sentrum her!

Vi fant ut at ettersom det var lrdag, skulle vi skeie ut og kle oss om til middag. Vi reserverte derfor bord i nabolaget (TripAdvisor igjen vettu!), svingte hjemom leiligheten og dura ut igjen. Ogs denne dagen spiste vi ute p fortauet hos en kelner som dreiv restaurant i hele gata - han serverte, skravla, bar border, flrta med gjestene, inviterte forbipasserende inn og sto p for konge (president) og fedreland. Nr det kom et brudeflge forbi, og bruden skifta av seg brudekjolen p toalettet, da var gateunderholdninga komplett for vr del! Skal sies at maten var knallgod her ogs, s vi kan ogs anbefale La Cave Gourmande. Vi tok dessverre ingen bilder av galskapen, men det var rett trevligt om jeg fr si det selv. Vi avsluttet kvelden med noen drinker litt lenger ned i gata.

Og s var Pariseventyret over. Sndag duret vi avgrde til Gare de Lyon hvor vi spiste frokost, sang nede p stasjonen og s hoppet p toget til Perpignan.. Men det blir neste innlegg!