16.-18.juli: Phan Thiet - Brun over, hvit under og lyse, lyse rød på stumpen

Det finnes ikke den ting barnesanger ikke kan brukes til. I denne sammenhengen er det en modifisert versjon av Helene Harefrøken som beskriver søstrene Ekangers møte med dårlig vær i Vietnam. Sola tar åpenbart gjennom både mørke, tykke skylag og solfaktor 20 når vinterhvite nordmenn er ute å sprader i bikini. Jaja.. vi skal jo bare sitte på toget i 4,5 time tilbake til Ho Chi Minh City idag..

Vi har hatt ganske nøyaktig to døgn på stranda her i Phan Thiet, på en resort som heter Sandhills. Det er helt utrolig flott her, og det har vært i overkant digg å ikke ha noe annet å gjøre enn å sole, bade og lese bøker. De selger ikke engang postkort her! Vi kjenner at dette var akkurat det to slitne hoder trang, og gruer oss nesten litt til å begynne å oppleve igjen. Heldigvis har vi basseng på hotellet vi skal kalle hjemme i Ho Chi Minh de neste fem nettene, så blir opplevelsene for overveldende har vi avtalt at vi bare krasjer en dag på bassengkanten. Men imorgen skal vi til skredder - vi har fått en anbefalt av Pernille og Andreas, og er veldig spente på hva de kan tilby. Selv Runa har lyst på kjole!

Her kommer noen glimt fra vårt strandopphold:

Vi tok toget fra Ga Sai Gon til Ga Phan Thiet (vi har regnet oss frem til at Ga betyr stasjon). Turen startet 06:50, og tok litt over fire timer. Heldigvis var setene gode og toget nesten tomt, så vi breia oss ut over hvert vårt dobbeltsete og leste, sov og kikka ut på rariterter på utsiden. Toget var definitivt ikke et hurtigtog, og flaks var det for her bor folk nærmest på skinnegangen..

Da vi var fremme var rommet jammen klart med en gang, og vi ble møtt med blomster på senga og en fantastisk utsikt mot havet. Mulig de tror vi er på lesbisk kjærlighetsferie, men det er nå greit nok det og.

3. Vi bor på terrasse nr to fra venstre i første etasje. Helt ok!

Ettersom vi hadde vært oppe før sola, og igrunn ikke spist såå mye næringsrikt på toget etter knekkebrødrasjonfrokost på hotellet, var selvsagt første mål: Mat! Og øl! Utsikten fra bordet var det ingenting å si på... Bassenget utenfor restauranten var hovedbassenget, og det er her vi har plaska uttallige ganger.

Etter at maten var fortært fikk vi håndklær og solsenger på strandbakken, og dermed var det bare å lene seg tilbake for å slappe av litt...

Etter en fin ettermiddag med soling, lesing og bading, ruslet vi litt på stranda før vi gikk hjem og tok en dusj - og så sprettet vi en øl og blogget litt. Litt mye fluer som lot seg tiltrekke av lyset, men fortsatt ganske digg!

Middagen ble, naturlig nok, spist på bassengkanten. Helt ok mat, veldig godt øl. Pick your battles! :P (Runa synes ikke hun var noe fin på bildene som var tatt av henne, så hun vil heller være en blomst!)

Etter middag tok vi med oss hver vår øl fra baren, gikk innom resepsjonen for å minne dem på at klokka var etter seks og om kopimaskina deres ikke fungerte nå så var det deres problem - jeg vil ha passa våre sjøl! Dette årna seg heldigvis greit med litt tegnspråk og en lang arm over skranken. Vi veit hva norske pass er verdt - de gir jeg ikke fra meg lenger enn jeg må!

Om kvelden krabba vi opp i senga og kikka litt på film. Koselig!

Dagen etter foreløp på nøyaktig samme måte. Vi spiste frokost, hoppa i bikinien og la oss på solsengene. Det var skikkelig overskya, men det var digg å lese litt, spille litt uavansert versjon av bezzerwizzer og bade litt. Vi trodde vi var gode til å smøre oss med tanke på hvor lite sol vi egentlig så, men den gang ei... jaja... greit å få en forsiktig påminnelse om hvor sterk sola er!

Stranda nedenfor hotellet er hyppig besøkt av lokale som fisker, henter sand og styrer på. Spennende å se på når øynene vil hvile litt fra boka...

Vi følger selvsagt nøye med på våre medbesøkende også - det er ekstremt mange russere her, og vi er helt sikre på at vi har funnet den russiske versjonen av Fotballfrue og fotballfrueektemann (LK). Hun er bittelita, ekstremt veltrent, bygd for å ligge på solseng og bærer konstant på dyre vesker. Han er veltrent, utålmodig og svært opptatt av å plukke skjell. Vi er litt usikre på om han er fotballspiller, men idrettsutøver kan han fort være. Vi har derfor testet ut ulike kallenavn som basketfrue og basketfrueektemann, idrettsfrue og idrettsfrueektemann, dopingfrue og dopingfrueektemann osv. Favoritten er dog isdansfrue og isdansfrueektemann, så vi går for det. Om de danser sammen så er det jo ikke vrient å se for seg han løfte henne...

Runa ble, som isdansfrueektemann, litt lei etterhvert, og plukket seg noen skjell hun også. For å spare koffertplass nøyde hun seg dog med å ta bilde av dem. Lurt synes jeg! Like lurt var det med limejuice til lunsj - den var god den!

Etter middag var det igjen bloggetid, og Runa bestemte seg for å bidra litt... Hun syntes selv at hun var veldig dyktig - og at denne bloggbusinessen var i overkant energikrevende!

Livet har generelt behandlet oss godt her i Phan Thiet, og at utsjekk nå er om under en time er litt trist. Samtidig har vi kanskje blitt lyserosa nok, og dessuten er det bare to dager til Kjersti og Stian kommer til HCMC for å leke med oss. Vi gleder oss EKSTREMT til det - det er lite som slår å oppleve rare ting sammen med gode venner, og da er det helt ok å komme seg til storbyen for å sette opp camp, drikke litt bia og se om hotellet ikke kan hjelpe oss med å planlegge en utflukt til Cu Chi-tunnelene. Skummelt, spennende og antagelig litt krevende å oppleve, men samtidig virkelig et must!

Nå skal vi pakke koffertene, dobbeltsjekke at billetter og pass er med, og kikke under senga etter gjenglemte sokker. Også skal vi se om kanskje Runa har litt mobildekning så vi kan sende melding til farfar som er 84 år idag - GRATULERER MED DAGEN, FARFAR!